Hoe zit het met autobelastingen?

autobelastingAls je een auto wilt kopen of verkopen, dan loont het de moeite om je eens te verdiepen in de belastingen die aan het autobezit verbonden zijn. Een aanzienlijk van de autokosten wordt bepaald door de belastingen die in Nederland gelden. Door je te verdiepen in de belastingen op auto’s kun je besparen op de vaste lasten wanneer je een auto koopt, maar het kan ook van pas komen als je je auto wilt verkopen.

De wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting (MRB) is wellicht de meest bekende autobelasting. In Nederland wordt deze berekend over het gewicht van de auto, het zogenaamde kentekengewicht. Dit is gebaseerd op de Europese toelatingseisen dat door de RDW verminderd wordt met 100 kg. Het kentekengewicht is gebaseerd op een auto zonder passagiers en met een halfvolle brandstoftank, in feite gaat het om een gebruiksklare auto. Voor elke variant van een autotype wordt het gewicht vastgesteld, dus voor elke motorisering en elk uitrustingsniveau. Een auto met meer luxe zoals een zonnedak of een automatische versnellingsbak is zwaarder en waarschijnlijk ook duurder in de wegenbelasting. In Nederland ligt het wisselpunt naar een hoger tarief bij x50 kilo, een auto van 950 kilo is goedkoper in de MRB dan een van 951 kilo. Het kan dus een voordeel zijn als je een auto wilt verkopen die minder luxe heeft, voor autohandelaren en particulieren is zo’n auto interessant. Op de site van de Belastingdienst kun je zelf de MRB berekenen.

In Nederland kennen we ook de Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen, de BPM. Tegenwoordig is die gekoppeld aan de CO2-uitstoot, hoe minder een auto uitstoot, des te lager is de BPM. De Belastingdienst heeft hiervoor een BPM-pagina in het leven geroepen. Auto’s met een hele lage CO2-uitstoot zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, maar omdat de uitstootnormen jaarlijks worden aangescherpt kan het zijn dat je na verloop van tijd wel MRB moet gaan betalen voor je auto. Ook Dit heeft zijn invloed op de verkoopwaarde van je auto, zoiets was jaren terug ook actueel toen particuliere autobezitters geen auto op grijs kenteken meer konden rijden. De markt werd overspoeld door auto’s met grijs kenteken waardoor de waarde kelderde.

Omdat deze regels uniek zijn voor Nederland geldt de waardevermindering alleen voor de Nederlandse markt, een auto kan over de grens veel meer waard zijn. Buitenlandse autohandelaren zijn daarom altijd geïnteresseerd in dit soort auto’s. Door de auto te exporteren kunnen zij bovendien een restant van de BPM terugvorderen. Als verkoop in Nederland te weinig oplevert, of geen enkele dealer je auto wil inruilen, dan is export een overweging waard. Omdat de import en export van auto’s een vak apart is, kun je te rade gaan bij een RDW-erkende exporteur die auto’s via veilingsites inkoopt. Grote kans dat je daar een beter bod krijgt dan van je eigen dealer.

De wetgeving rondom autobelastingen is echter voortdurend in beweging, kijk maar eens naar de laatste ontwikkelingen over de belastingvrijstelling op oldtimers. Het loont altijd de moeite om eens te kijken naar de BPM- en bijtellingscategorieën, zeker als je op zoek bent naar een auto van de zaak, maar ook als je de auto in privé bezit hebt. Als je beslagen ten ijs komt, kun je honderden euro’s besparen.

Hoe zit het met autobelastingen?
4 (80%) 1 vote

Een reactie plaatsen

Spamcontrole *